WAT IS FITNESS?

FITNESS, EEN GOEDE LICHAMELIJKE CONDITIE, IS VAN DIRECTE INVLOED OP DE KWALITEIT VAN JE LEVEN.

WIE GEZOND EN FIT IS KAN TEN ALLEN TIJDE HET BESTE UIT ZICHZELF HALEN.

DOOR TE ZORGEN VOOR JE LICHAAM EN ER EISEN AAN TE STELLEN, VERGROOT JE JE EIGEN POTENTIEEL.

Ons lichaam moet in balans zijn. Dit betekent dat je naaste goede voeding, goed slapen e.d. ook goed moet bewegen en moet zorgen dat het lichaam in goede conditie is. Met fitness train je niet alleen het uithoudingsvermogen maar ook het spierstelsel . Fitness is geen pure krachttraining. De nadruk ligt op het verbeteren van kracht en uithoudingsvermogen om zo goed mogelijk de dagelijkse bezigheden op een goede en verantwoorde manier te kunnen uitvoeren. U krijgt hierbij een persoonlijk programma dat bij u past. Ieder met zijn eigen (on)mogelijkheden. In zon programma wordt dus aan conditie- en krachttraining gewerkt.

VOOR WIE IS FITNESS GESCHIKT?

Door onze opleidingen en kennis kunnen wij in principe iedereen met fitness begeleiden. Er komen naast de vaste sporters ook mensen uit een revalidatiecentrum bij ons sporten.

HOE VAAK DOE JE AAN FITNESS?

Het is verstandig om iedere week 2 3 keer aan fitness te doen. Maar niet iedereen zal daar tijd voor hebben. Ook teveel is niet goed. Daarom raden wij aan om toch minstens 1 x per week fitnessen.

HOE ZWAAR MAG FITNESS ZIJN?

Wanneer je de zogenaamde "cardio fitness" wilt vergroten dan moet de training natuurlijk zodanig zijn dat het hart en de rest van de circulatie voldoende hard moeten werken zodat een trainingsprikkel ontstaat. Fitness ontstaat alleen wanneer daar ook echt voor getraind wordt.
Hoeveel training daarvoor nou precies nodig is daar wordt nog over gedebatteerd maar de meesten zijn het er wel over eens dat een optimale arobe training de hartslag ("de pols") moet laten stijgen tot minstens 75% van het voorspelde maximum voor de leeftijd.
Lagere intensiteit kan voor een aantal mensen op z'n plaats zijn (waarover straks). Maar voor de gemotiveerde man of vrouw die zijn /haar fitness en prestatie wil vergroten is dit een aardige maat.

De maximum hartfrequentie bepaal je door de eigen leeftijd van 220 af te trekken.
Iemand van 40 jaar oud moet dus streven naar een trainingshartfrequentie naar 75% van (220 min 40 = 180) geeft dus 135 slagen per minuut (Bij 35 jaar wordt het dan dus 220-35=185 en 75% daarvan = 139). Naarmate de fitness verbetert zal een bepaalde inspanning de hartfrequentie minder doen stijgen. Dat je met dezelfde hartfrequentie steeds meer kan doen is het teken van een training die effect heeft.
Een andere benadering is het kiezen van een activiteit die je gewoon het lichamelijke gevoel geeft "dat je hard aan het trainen bent" maar dat je nog wel redelijk makkelijk kunt blijven praten zonder buiten adem te raken (vaak zie je dan al dat je dan in de buurt van de 70 80% van het maximum zit).
De intensiteit moet dus voldoende zijn zodat er ook het gevoel van lichamelijke inspanning ontstaat maar het hoeft niet zwaarder zijn.

Wij helpen je graag zo een op maat gemaakt schema voor jou op te stellen, zodat je binnen de vermelde grenzen veilig kan fitnessen.